رفع نیاز صنایع غذایی و دارویی با تولید خشک‌کن‌های پاششی ایرانی

رفع نیاز صنایع غذایی و دارویی با تولید خشک‌کن‌های پاششی ایرانی

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بکارگیری فناوری و دانش روز دنیا موفق به طراحی و ساخت خشک‌کن پاششی (اسپری درایر) شده‌اند که علاوه بر صنایع غذایی در صنایع دارویی کاربرد دارد.

علی نوذری، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری جیرو گفت: خشک کردن مواد به روش اسپری درایر (خشک کن پاششی) یک فرآیند شامل معلق سازی ذرات با اتمایزر( افشانه) و هدایت آن در یک محیط خشکِ داغِ گازی (معمولا هوا) به منظور تبخیر آب موجود در محلول می شود؛ در این راستا، مه سازی خوراک باعث پودر شدن مواد مختلف می‌شود. فرایندی که برای تولید شیرخشک، پودر تخم مرغ و پودر پروتئین‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی افزود: اسپری درایر در صنایع مختلف غذایی مانند پودر قهوه، دمنوش، پودر آبمیوه، پودر ژلاتین، پودر گیاهانی همچون آلوئورا، صنایع دارویی مانند واکسن‎ها و پنیسیلین، صنایع شیمیایی مانند انواع کودهاو کلات‌ها، صنایع رنگ و بسیاری صنایع دیگر کاربرد فراوانی دارد.

وی بیان کرد: اکنون توانسته‌ایم با کسب دانش این فناوری، صفر تا صد این دستگاه را بسازیم و گامی موثر در زنجیره تامین این صنایع برداریم. در حال حاضر کشور‌هایی مانند ایتالیا، آلمان و چین صاحب این تکنولوژی هستند. این محصول پیش از این وارداتی بود اما اکنون توانستیم نیاز صنایع را برطرف سازیم؛ کیفیت این محصول با نمونه‌های مشابه‌های خارجی برابری می‌کند و از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه‌تر است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه اکنون این دستگاه مورد استقبال صنایع قرار گرفته است به طوری که میزان سفارش‌ها بیشتر از ظرفیت تولید این مجموعه است. اخیرا نیز کار صادرات محصول مان را آغاز کرده ایم. قراردادی با پاکستان برای صادرات این محصول داشته ایم.

وی به مشکلات اجرای این طرح پرداخت و گفت: مجموعه ما برای اینکه بتواند سرعت تولید را افزایش دهد، بیشتر نیازمند حمایت‌هایی از جنس تسهیلاتی دارد زیرا طی سال‌های مختلف توانسته‌ایم مشتریان خوبی جذب کنیم. صندوق نوآوری و شکوفایی اگر برای خرید تجهیزات مورد نیازمان وام کلانی به ما دهد، می‌توانیم سرعت تولید را افزایش دهیم. ما فقط نیاز به تجهیزات داریم. تجهیزات هم نیاز به تامین سرمایه و تسهیلات دارد. امیدواریم دولت در این زمینه از ما حمایت کند. 

وی اظهارکرد: خوشبختانه مسیر کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه این شرکت‌ها در دولت‌های مختلف خیلی خوب بوده است. شرکت ما نیز در این سیستم و با شیوه‌هایی که دولت‌های مختلف چیده اند، رشد پیدا کرده است. امیدواریم این مسیر توسعه بیشتری پیدا کند و تمرکز دولت بعدی هم بیشتر روی شرکت‌هایی نوپا باشد و مانند دولت‌های پیشین مورد حمایت قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی هم که می‌توانند توسعه سریعتری داشته باشند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند زیرا این شرکت‌ها می‌تواند در حوزه اشتغال و صادرات نیز توسعه سریعی داشته باشند. این شرکت‌ها نیاز به سرمایه زیادی دارند که باید از جایی به آنها تزریق شود. کجا بهتر از همان جایی که باعث رشدشان شده است بنابراین تصور می‌کنم صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات با ارزش خیلی بالا هم باید به کارهایشان اضافه کند و رشد سریع این شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

رفع نیاز صنایع غذایی و دارویی با تولید خشک‌کن‌های پاششی ایرانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رفع نیاز صنایع غذایی و دارویی با تولید خشک‌کن‌های پاششی ایرانی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رفع نیاز صنایع غذایی و دارویی با تولید خشک‌کن‌های پاششی ایرانی"، کلیک کنید.