راه اندازی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه اصفهان

راه اندازی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه اصفهان

جیرو/اصفهان رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد.

محسن گودرزی، عضو هییت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، در گفت وگو با جیرو ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: رشته مطالعات فرهنگی، رشته جدیدی نیست و سابقه آن به دهه 1960 برمی گردد که در آن سال ها به مثابه یک رشته آکادمیک توسعه یافت. به جهت پدیدار شدن خوانش های غیرهژمونیک در سطح جامعه توسط گروه های فرهنگی و اجتماعی، رشته مطالعات فرهنگی بسط یافت. این گروه ها با آنچه که مدنظر دولت ها بوده در حوزه فرهنگ هم خوانی نداشتند مبداء رشته مطالعات فرهنگی به فرهنگ های ضدهژمونیک و مظاهر آن در جامعه برمی گردد.

او در مورد رشته مطالعات رسانه تصریح کرد: توسعه رسانه ها و زیست جهان نمادین آن ها، رشته مطالعات فرهنگی را با توسعه بیشتری همراه کرد و تحت عنوان رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه های مطرح اروپایی و آمریکایی و هم اکنون در دانشگاه های ایران تدریس می شود. مطالعات فرهنگی از منظر تکنولوژی ها و فناوری های رسانه ای و نقش و کارکرد آن ها به توسعه رویکردهای متفاوت فرهنگ در جامعه نگاه می کند.  

عضو هییت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: از یک دهه پیش دانشگاه اصفهان درصدد اضافه کردن رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع دکتری بوده اما اکنون در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه راه اندازی شده است. رسانه، رکن چهارم دموکراسی است و نقش رسانه ها در شکل دهی جوامع، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع آشکار است. برخی از نظریه ها قایل به وجود دوگانی در جامع ایرانی هستند، که یکی رسمی و دیگری غیررسمی است و هر کدام از این ها رسانه ها و سازوکارهای رسانه ای ویژه ای دارند. شهر اصفهان نیز به مثابه یک کلان شهر و شهر فرهنگی که در جامعۀ ایرانی تاثیرگذار است، به رشته مطالعات فرهنگی و رسانه نیاز دارد و دانشگاه اصفهان این ظرفیت را دارد که چارچوب های نظری و پژوهشی برای رشتهٔ ارتباط در سایر دانشگاه فراهم کند.

گودرزی اظهار کرد: رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان تعریف شده و اساتیدی که در جامعه شناسی فرهنگی و جامعه شناسی رسانه در این گروه صاحب نظر هستند، به تدریس در رشته مطالعات فرهنگی و رسانه خواهند پرداخت. دانشگاه اصفهان اعضای هییت علمی جدیدی نیز برای گروه علوم اجتماعی پذیرفته و درصورت لزوم به حضور اساتید و خدمات فکری دیگران از خارج از دانشگاه، این امکان وجود دارد که از ظرفیت های خارج از دانشگاه استفاده شود.  

وی با بیان اینکه رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد تعریف شده و مقطع کارشناسی و دکتری ندارد، تصریح کرد: ابتدا دانشگاه تهران این رشته را اضافه کرد و سپس دانشگاه علامه طباطبایی و هم اکنون نیز دانشگاه اصفهان این رشته را راه اندازی کرده است. لازمه توسعه این رشته در دانشگاه اصفهان این است که برای راه اندازی رشته ارتباطات در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، برنامه ریزی هایی انجام شود و ما امیدواریم به زودی این اتفاق رقم بخورد. نگاه مثبتی در دانشگاه به توسعه این رشته وجود دارد و ان شاءالله رشته ارتباطات در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توسعه خواهد یافت، ما ابتدای راه هستیم و قرار نیست در ابتدای این مسیر متوقف شویم.  

پایان خبر جیرو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راه اندازی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه اصفهان" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راه اندازی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه اصفهان"، کلیک کنید.