کیفیت هوای تهران در همه روزهای اردیبهشت «مطلوب» بود

کیفیت هوای تهران در همه روزهای اردیبهشت «مطلوب» بود

بر اساس داده های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت نشینان در همه روزهای اردیبهشت ماه هوای «قابل قبول» تنفس کردند.

به گزارش جیرو با توجه به مطلوب بودن هوای پایتخت در تمام روزهای اردیبهشت، آلاینده شاخصی برای این ماه ثبت نشده است.

آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد اردیبهشت سال 1402 شهروندان تهرانی تعداد روزهای آلوده کمتری را نسبت به اردیبهشت ماه سال 1401 تجربه کردند. طی این مدت هوای تهران تنها دو روز برای گروه های حساس آلوده بود این در حالیست که سال 1401 در این ماه هشت روز گروه های حساس و دو روز تمامی گروه ها هوای آلوده را تنفس کرده اند.

کیفیت هوای تهران در دومین ماه بهار 1402 و مقایسه آن با سال قبل از آن نشان می دهد که در اردیبهشت 1401، 21 روز هوای قابل قبول ثبت شد که این عدد سال گذشته 27 روز بود.

همچنین تهران در اردیبهشت ماه سال گذشته دو روز هوای پاک را به خود دید این در حالیست که سال 1401 شهروندان تهرانی هیچ روزی هوای پاک تنفس نکردند.

آلاینده شاخص هوای اردیبهشت ماه سال 1402 طی 23 روز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، طی چهار روز دی اکسید نیتروژن، طی سه روز ازن و یک روز ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود اما سال قبل از آن 28 روز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود، یک روز دی اکسید نیتروژن، یک روز ذرات معلق کمتر از 10 میکرون و یک روز ازن ثبت شده بود.

کمینه شاخص ثبت شده برای آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در سال 1402عدد 48 و بیشینه آن عدد 110 را نشان می دهد.

کیفیت هوای پایتخت در اردیبهشت ماه 98 تا 1401

آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره وضعیت آلودگی هوای تهران طی اردیبهشت ماه سال 98 تا 1401 نشان می دهد کیفیت هوای تهران طی اردیبهشت سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال 1400 تعداد روزهای آلوده بیشتری را داشت چراکه کیفیت هوای پایتخت طی اردیبهشت سال گذشته 21 روز در وضعیت قابل قبول، هشت روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و دو روز ناسالم برای تمامی گروه ها قرار داشت اما در اردیبهشت سال 1400 کیفیت هوای تهران در تمامی 31 روز قابل قبول بود.

آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون طی 28 روز، آلاینده دی اکسید نیتروژن طی یک روز، آلاینده ازن طی یک روز  و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز به مدت یک روز، آلاینده شاخص هوای اردیبهشت سال 1401 بودند این در حالیست که فروردین ماه سال 1400 نیز  آلاینده شاخص هوای تهران برای 23 روز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، برای پنج روز دی اکسید نیتروژن و سه روز ازن بود.

طی دومین ماه بهار سال 99 تهرانی ها یک روز هوای پاک و 30 روز هوای قابل قبول را تنفس کردند. آلاینده شاخص در این بازه زمانی در 19 روز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، در 10 روز دی اکسید نیتروژن و در دو روز ازن بود. در این سال، تهران هیچ روزی هوای آلوده را به خود ندید.

اردیبهشت سال 98 نیز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در 24 روز و ازن در هفت روز، آلاینده شاخص بود. تهرانی ها در این ماه چهار روز هوای پاک و 27 روز هوای قابل قبول را تنفس کردند همچنین در دومین ماه این سال پایتخت هیچ روزی هوای آلوده را به خود ندید.

از اعداد و رنگ های شاخص کیفیت هوا چه می دانید؟

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم بندی می شود. بر اساس این تقسیم بندی از عدد صفر تا 50 هوا پاک، از 51 تا 100 هوا قابل قبول یا متوسط، از 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه های حساس، از 151 تا 200 هوا ناسالم برای همه گروه ها، از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می شود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه های حساس که به رنگ نارنجی نشانه گذاری می شود، مقدار AQI بین 101 تا 150 قرار می گیرد که در نتیجه آن گروه های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می گیرند و حتی ممکن است گروه های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می شود و عدد AQI بین 201 تا 300 قرار می گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می یابد.

پایان خبر جیرو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کیفیت هوای تهران در همه روزهای اردیبهشت «مطلوب» بود" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کیفیت هوای تهران در همه روزهای اردیبهشت «مطلوب» بود"، کلیک کنید.