درباره دریافت پلاک بین المللی
برای اینکه با خودروی شخصی خودتون دل به جاده بزنید و راهی کشورهای دیگه یا مناطق آزاد بشید، داشتن پلاک بین المللی و کاپوتاژ خودرو از واجباته. بدون این مجوزها، عملاً نمی تونید از مرز بگذرید و با ماشینتون توی خارج از کشور بچرخید. این پلاک به ماشینتون هویت بین المللی می ده و خیالتون رو از بابت قوانین رانندگی تو کشورهای دیگه راحت می کنه. آماده اید تا یه سفر جاده ای فراموش نشدنی رو تجربه کنید؟ پس با ما همراه باشید تا سیر تا پیاز گرفتن پلاک بین المللی رو براتون روشن کنیم.
سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور، آرزوی خیلی از ماست. اینکه خودت پشت فرمون باشی و هر جا دلت خواست توقف کنی، از مناظر لذت ببری و برنامه سفرت دست خودت باشه، واقعاً حس و حال دیگه ای داره. اما خب، این قضیه یه سری مراحل اداری داره که باید قبل از اینکه چمدون ببندی و گازشو بگیری، ازشون سر در بیاری. از گواهینامه رانندگی بین المللی گرفته تا کارنه دوپاساژ و بیمه کارت سبز، هر کدوم نقش خودشون رو دارن تا سفرتون بدون دردسر باشه. توی این راهنمای جامع، قرار نیست فقط یه سری اطلاعات خشک و خالی بهتون بدیم، بلکه می خوایم یه جوری توضیح بدیم که انگار داریم با یه دوست صمیمی صحبت می کنیم، با جزئیات کامل و از زبان تجربه. پس بزن بریم!
پلاک بین المللی یا پلاک ترانزیت، چی به چیه؟
شاید براتون سوال باشه که اصلاً این پلاک بین المللی که همه ازش حرف می زنن، چی هست و به چه دردی می خوره؟ ببینید، داستان از این قراره که پلاک ماشین های ما تو ایران برای تردد داخل کشور طراحی شدن و کشورهای دیگه اونا رو نمی شناسن. یعنی اگه با همین پلاکای ملی خودمون بخوایم بریم مثلاً ترکیه، عملاً ماشینمون هویت قانونی نداره و دردسر میشه.
اینجاست که پای پلاک بین المللی یا همون پلاک ترانزیت میاد وسط. این پلاک یه جورایی مثل پاسپورت ماشین شماست. وقتی این پلاک رو روی ماشینتون نصب می کنید، در واقع یه کد شناسایی جهانی به ماشینتون دادید که اکثر کشورهای دنیا اون رو به رسمیت می شناسن. این پلاک به شما اجازه می ده که بدون هیچ مشکلی، از مرزهای بین المللی عبور کنید و تو جاده های کشورهای دیگه رانندگی کنید. این پلاک معمولاً شامل حروف و اعدادی هست که اطلاعات مربوط به کشور مبدأ و شماره ثبت خودرو رو به فرمتی جهانی نشون می ده.
تفاوت پلاک بین المللی با پلاک ملی: خب، همون طور که گفتیم، پلاک ملی فقط تو کشور خودمون اعتبار داره. اما پلاک بین المللی، مخصوص تردد تو کشورهای خارجه است. این یعنی یه پلاک اضافه که کنار پلاک اصلی شما یا به جای اون (بسته به قوانین کانون جهانگردی) روی ماشینتون نصب میشه و بهتون مجوز عبور و مرور بین المللی رو می ده.
ضرورت داشتن پلاک بین المللی: اگه دلتون می خواد با ماشین شخصی خودتون به خارج از کشور سفر کنید، یا حتی ماشینتون رو به مناطق آزاد کشور مثل کیش و قشم ببرید، بدون پلاک بین المللی عملاً هیچ کاری از دستتون برنمیاد. این پلاک نشون می ده که ماشین شما به طور موقت از کشور خارج شده و تمام مدارک و مجوزهای لازم رو برای این کار داره.
یه نکته خیلی مهم که باید همیشه یادتون باشه اینه که تردد با پلاک بین المللی در داخل خاک ایران ممنوعه! یعنی به محض اینکه از مرز برگشتید، باید پلاک بین المللی رو از روی ماشینتون بردارید. اگه خدای نکرده با این پلاک تو کشور خودمون رانندگی کنید، جریمه های سنگینی در انتظارتونه. پس حواستون باشه که به محض ورود به کشور، این پلاک رو جدا کنید.
کاپوتاژ خودرو: اجازه خروج موقت از کشور
قبل از اینکه اصلاً بریم سراغ پلاک بین المللی، یه قدم اساسی تر وجود داره که باید بردارید: کاپوتاژ خودرو. شاید اسمش یه کم عجیب غریب به نظر بیاد، ولی نگران نباشید، توضیحش خیلی ساده است.
کاپوتاژ چیست؟
کاپوتاژ خودرو در واقع همون مجوز رسمی خروج موقت ماشین شما از کشوره. این مجوز رو گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر می کنه و بهتون اجازه می ده که ماشینتون رو به صورت موقتی از ایران خارج کنید و بعداً برگردونید. پس، کاپوتاژ مثل یه گذرنامه برای ماشینتون عمل می کنه. همون طور که خودتون بدون پاسپورت نمی تونید از کشور خارج بشید، ماشینتون هم بدون برگه کاپوتاژ نمی تونه از مرز بگذره.
اصطلاح کاپوتاژ (Cabotage) ریشه ای فرانسوی داره و در اصل به معنی حمل و نقل کالا یا مسافر بین دو نقطه در داخل یک کشور (مثلاً دو بندر داخلی) بوده. اما تو ایران، این کلمه برای اشاره به خروج موقت خودرو از کشور استفاده میشه. با داشتن این مجوز، ماشین شما بدون نیاز به پرداخت عوارض گمرکی یا هزینه های وارداتی، برای یه مدت مشخص از کشور خارج میشه و بعد از سفرتون، دوباره به ایران برمی گرده.
نقش حیاتی کاپوتاژ به عنوان پیش نیاز: باید بدونید که کاپوتاژ، اولین و مهم ترین قدم برای گرفتن پلاک بین المللی، گواهینامه بین المللی و کارنه دوپاساژ هست. بدون برگه کاپوتاژ، نمی تونید هیچ کدوم از این مدارک رو بگیرید. پس تا برگه کاپوتاژ رو تو دستتون نداشته باشید، بقیه مراحل بی معنیه.
کاربرد کاپوتاژ برای مناطق آزاد: شاید فکر کنید کاپوتاژ فقط برای سفرهای خارج از کشوره، اما اینطور نیست! اگه قصد دارید ماشینتون رو به مناطق آزاد تجاری داخل کشور مثل کیش یا قشم ببرید، بازم به برگه کاپوتاژ احتیاج پیدا می کنید. این برگه اجازه می ده که ماشین شما با کشتی یا هر وسیله نقلیه دیگه، وارد این جزیره ها بشه و اونجا تردد کنه.
مدارک تکمیلی سفر: گواهینامه، کارنه و بیمه کارت سبز
خب، کاپوتاژ رو گرفتیم، حالا نوبت می رسه به بقیه مدارکی که مثل بال و پر پروازتون به کشورهای دیگه هستن. این مدارک شامل گواهینامه رانندگی بین المللی، کارنه دوپاساژ و بیمه کارت سبز میشن. هر کدوم از اینا وظیفه خاص خودشون رو دارن و بدون اونا، سفرتون ممکنه با مشکل روبه رو بشه.
گواهینامه رانندگی بین المللی (IDP)
گواهینامه رانندگی ایرانی ما فقط تو ایران اعتبار داره. اگه بخوایم تو کشورهای دیگه رانندگی کنیم، باید یه گواهینامه بین المللی هم داشته باشیم. این گواهینامه که بهش International Driving Permit (IDP) میگن، یه ترجمه رسمی از گواهینامه ملی شماست که به چندین زبان دنیا صادر میشه و توسط اکثر کشورهای عضو کنوانسیون های ترافیک جاده ای به رسمیت شناخته میشه.
- چیستی و لزوم آن: IDP به تنهایی کافی نیست و همیشه باید همراه با گواهینامه رانندگی ملی شما باشه. این گواهینامه نشون می ده که شما تو کشور خودتون هم مجوز رانندگی دارید.
- مدت اعتبار: گواهینامه بین المللی معمولاً به دو صورت یک ساله و سه ساله صادر میشه. برای گرفتن گواهینامه یک ساله، باید گواهینامه ملی تون حداقل 1 ماه و 3 روز اعتبار داشته باشه. برای مدل سه ساله، باید گواهینامه ملی شما حداقل 3 سال اعتبار داشته باشه.
- شرایط دریافت: برای دریافت IDP، باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید و مدارک لازم رو ارائه بدید.
کارنه دوپاساژ (Carnet de Passages)
بعضی از کشورها، به خصوص کشورهایی که قوانین گمرکی سخت گیرانه تری دارن، به غیر از کاپوتاژ و پلاک بین المللی، از شما یه مدرک دیگه هم می خوان که بهش Carnet de Passages en Douane یا همون کارنه دوپاساژ میگن. این مدرک مثل یه پاسپورت خودرو عمل می کنه و به گمرکات مرزی این اجازه رو می ده که مطمئن بشن شما ماشینتون رو به کشورشون وارد می کنید و قراره دوباره خارج کنید، نه اینکه اونجا بفروشید یا برای همیشه نگه دارید.
- تعریف و وظیفه: کارنه دوپاساژ یه دفترچه گمرکیه که عبور و مرور ماشین شما رو از مرزهای چند کشور تسهیل می کنه و شما رو از طی کردن تشریفات طولانی و زمان بر گمرکی نجات می ده.
- انواع کارنه: این دفترچه تو تعداد برگه های مختلف مثل 5، 10، 15 یا 25 برگی صادر میشه. هر بار که وارد یه کشور میشید و از گمرکش عبور می کنید، یه برگ از این دفترچه باطل میشه. پس اگه قصد دارید به چند کشور سفر کنید، تعداد برگه ها رو متناسب با برنامه تون انتخاب کنید.
- کشورهای الزامی: همه کشورها کارنه دوپاساژ نمی خوان. مثلاً برای سفر به ترکیه یا ارمنستان نیازی به کارنه نیست، ولی برای سفر به بعضی کشورهای اروپایی یا آفریقایی، این مدرک حتماً لازمه. حتماً قبل از سفر با کانون جهانگردی تماس بگیرید و لیست دقیق کشورهای مورد نیاز رو بپرسید.
- مدت اعتبار و تمدید: کارنه دوپاساژ معمولاً یک ساله اعتبار داره و اگه برگه های مصرف نشده ای ازش باقی مونده باشه، میشه اون رو تمدید کرد.
بیمه کارت سبز (International Motor Insurance Card – Green Card)
بیمه شخص ثالثی که تو ایران داریم، متأسفانه تو کشورهای دیگه معتبر نیست. فکرشو بکنید، یه سفر خارجی رفتید و خدای نکرده تصادف می کنید. اگه بیمه نداشته باشید، اوضاع حسابی پیچیده میشه و هزینه های گزافی روی دستتون می مونه. اینجا International Motor Insurance Card یا همون بیمه کارت سبز به دادتون می رسه.
- ضرورت: این بیمه برای جبران خسارات احتمالی جانی و مالی تو کشورهای خارجی طراحی شده. پس حتماً قبل از سفر اونو تهیه کنید تا با خیال راحت رانندگی کنید.
- تفاوت با بیمه شخص ثالث: بیمه شخص ثالث ایرانی تو مرزهای کشورمون معتبره، اما بیمه کارت سبز، مخصوص پوشش حوادث تو کشورهای خارجه است.
- مراکز معتبر: می تونید این بیمه رو از شرکت های بیمه معتبر که نمایندگی صدور بیمه کارت سبز رو دارن، تهیه کنید. بعضی از شرکت های بیمه بزرگ ایران این خدمات رو ارائه میدن.
مراحل گام به گام برای گرفتن پلاک بین المللی و کاپوتاژ
حالا که با هر کدوم از مدارک آشنا شدیم، وقتشه که یه نقشه راه داشته باشیم و ببینیم قدم به قدم باید چیکار کنیم تا این پلاک و مجوزها رو بگیریم. این بخش رو خیلی با دقت بخونید تا هیچ مرحله ای رو از دست ندید.
گام اول: کاپوتاژ خودرو از گمرک
اولین ایستگاه ما، اداره گمرک کشوره. یادتونه که گفتیم کاپوتاژ خودرو همون مجوز خروج موقته؟ پس بدون معطلی بریم سراغش.
- کجا مراجعه کنیم؟ برای کاپوتاژ، باید به یکی از گمرکات مجاز کشور مراجعه کنید. پیشنهاد می کنیم اگه قصد سفر به یه کشور خاص رو دارید، کاپوتاژ رو از گمرکات مرزی همون مسیر (مثلاً گمرک تبریز برای سفر به ترکیه و ارمنستان، یا گمرک مهران برای عراق) انجام بدید. کارمندای این گمرکات تجربه بیشتری دارن و کارتون سریع تر راه میفته. البته حواستون باشه که حضور فیزیکی خودرو تو گمرک الزامیه!
- مدارک لازم برای کاپوتاژ خودرو: این مدارک رو از قبل آماده کنید تا تو گمرک وقتتون گرفته نشه:
| مدارک لازم برای کاپوتاژ خودرو | توضیحات |
|---|---|
| سند و برگ سبز خودرو | اصل و کپی تمام صفحات (برگه کمپانی و سند مالکیت) |
| کارت خودرو | اصل و کپی |
| گذرنامه مالک | اصل گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار باقی مانده و کپی صفحه اول |
| بیمه نامه شخص ثالث ایرانی | بیمه نامه معتبر فعلی خودرو |
| وکالت نامه رسمی | در صورتی که خود مالک برای کاپوتاژ مراجعه نمی کند، باید وکالت نامه محضری با ذکر اجازه خروج از کشور ارائه شود. |
| معاینه فنی | برگه معاینه فنی معتبر و به روز خودرو |
- مراحل اداری در گمرک:
- بازدید خودرو: کارشناس گمرک ماشین شما رو بازدید می کنه و شماره شاسی و موتور رو با مدارک مطابقت می ده.
- احراز مالکیت: مدارک مالکیت خودرو بررسی میشه تا مطمئن بشن که شما مالک هستید یا وکالت قانونی دارید.
- صدور پروانه خروج موقت: بعد از تأیید مدارک و بازدید خودرو، گمرک یه برگه به اسم پروانه خروج موقت خودرو براتون صادر می کنه. این همون برگه کاپوتاژه.
- نکات مهم:
- مدت اعتبار کاپوتاژ: معمولاً یک ساله است.
- تمدید و ابطال به موقع: اگه کمتر از یک ماه از اعتبار کاپوتاژتون باقی مونده، باید برای تمدید اقدام کنید. بعد از برگشت از سفر هم حتماً و حتماً کاپوتاژتون رو تو گمرک مرزی باطل کنید. عدم ابطال به موقع، جریمه های گمرکی رو براتون به همراه داره.
- خودروهای قدیمی: اگه ماشینتون خیلی قدیمی باشه (مثلاً بالای 20 سال)، ممکنه برای کاپوتاژ نیاز به مجوز از سازمان میراث فرهنگی داشته باشید. پس اگه ماشینتون مدل پایینه، قبلش از این موضوع مطمئن بشید.
گام دوم: مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران
حالا که برگه کاپوتاژ رو گرفتیم و خیالمون از بابت خروج موقت ماشینمون راحت شد، وقتشه بریم سراغ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، جایی که بقیه مدارک اصلی سفر بین المللی با خودرو رو صادر می کنه.
- مراکز و نمایندگی ها: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تو تهران و بعضی از استان های بزرگ نمایندگی داره. بهتره قبل از مراجعه، آدرس و شماره تماس دقیق دفتر مرکزی یا نمایندگی نزدیک خودتون رو از طریق سایت رسمی کانون پیدا کنید و باهاشون تماس بگیرید. نکته مهم: دفاتر اصلی بیمه کارت سبز هم فقط تو تهران فعال هستن، پس اگه ساکن شهرهای دیگه هستید، باید یه فکری برای این موضوع بکنید.
- مدارک لازم برای پلاک بین المللی، گواهینامه بین المللی و کارنه دوپاساژ: این مدارک رو هم تو یه جدول دیگه براتون آوردیم که همه چیز جلوی چشمتون باشه:
| مدارک لازم برای کانون جهانگردی | توضیحات |
|---|---|
| اصل برگه کاپوتاژ | همون پروانه خروج موقت که از گمرک گرفتید. |
| اصل و کپی سند خودرو و کارت خودرو | شناسنامه مالکیت و کارت شناسایی خودرو. |
| اصل و کپی گذرنامه مالک/راننده | با حداقل 6 ماه اعتبار باقی مانده. |
| اصل گواهینامه رانندگی معتبر ایرانی | برای گواهینامه یک ساله، حداقل 1 ماه و 3 روز اعتبار، و برای سه ساله، حداقل 3 سال اعتبار باید داشته باشه. |
| عکس پرسنلی (معمولا 4 قطعه) | عکس 3×4 با پس زمینه سفید و تمام رخ. |
| فرم های تکمیل شده درخواست | این فرم ها رو می تونید همونجا تو دفاتر کانون دریافت و تکمیل کنید. |
| گواهینامه بین المللی قبلی | اگه برای تمدید مراجعه می کنید، حتماً گواهینامه قبلی رو هم ببرید. |
| حضور خودرو | معمولاً برای بازدید مختصر و تأیید هویت خودرو. |
- مراحل اداری در کانون:
- تحویل مدارک: مدارک بالا رو به مسئول مربوطه تحویل می دید.
- بازدید مختصر خودرو: تو بعضی از مراکز، یه بازدید مختصر از خودرو برای تطبیق مشخصات انجام میشه.
- پرداخت هزینه ها: تعرفه های مربوط به صدور پلاک، گواهینامه و کارنه رو پرداخت می کنید (که در بخش بعدی مفصل بهش می پردازیم).
- صدور مدارک و پلاک: بعد از طی این مراحل، پلاک بین المللی، گواهینامه رانندگی بین المللی و کارنه دوپاساژ (در صورت نیاز) برای شما صادر میشه.
- نکته: در حال حاضر، دریافت پلاک و مدارک بین المللی غالباً به صورت حضوری انجام میشه و امکان دریافت کاملاً آنلاین برای همه خدمات وجود نداره. پس خودتون رو برای مراجعه حضوری آماده کنید.
گاهی اوقات، فکر می کنیم گرفتن پلاک بین المللی کار پیچیده ایه، اما اگه مرحله به مرحله جلو بریم، می بینیم که خیلی هم سخت نیست و شدنیه! کافیه یه برنامه درست و حسابی داشته باشیم و مدارک رو از قبل آماده کنیم.
هزینه ها در سال 1404: پلاک بین المللی، کاپوتاژ و سایر خدمات
یکی از مهم ترین بخش ها برای برنامه ریزی سفر، اطلاع از هزینه هاست. برای گرفتن پلاک بین المللی و سایر مدارک، باید یه سری هزینه ها رو پرداخت کنید. این هزینه ها شامل تعرفه های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، بیمه کارت سبز و عوارض خروج از کشور میشه.
در جدول زیر، تعرفه های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای سال 1404 رو براتون آوردیم. البته این مبالغ ممکنه تغییر کنن، پس بهتره قبل از هر اقدامی، آخرین تعرفه ها رو از سایت کانون یا با تماس با اون ها چک کنید.
| ردیف | نوع خدمات | هزینه (ریال) |
|---|---|---|
| 1 | ترجمه گواهینامه موتور یا خودرو (یک ساله) | 6,230,000 |
| 2 | ترجمه گواهینامه خودرو + موتور (یک ساله) | 7,265,000 |
| 3 | ترجمه گواهینامه سه ساله خودرو یا موتور | 19,095,000 |
| 4 | ترجمه گواهینامه سه ساله خودرو + موتور | 20,785,000 |
| 5 | دفترچه مالکیت (دفترچه بین المللی خودرو) | 6,305,000 |
| 6 | پلاک ترانزیت (خودرو) | 18,920,000 |
| 7 | پلاک ترانزیت (موتور) | 10,100,000 |
| 8 | کارنه دو پاساژ ۵ برگی | 19,500,000 |
| 9 | کارنه دو پاساژ ۱۰ برگی | 21,000,000 |
| 10 | کارنه دو پاساژ ۱۵ برگی | 22,500,000 |
| 11 | کارنه دو پاساژ ۲۵ برگی | 24,600,000 |
| 12 | کارت عضویت کانون | 2,760,000 |
| 13 | مخدوشی غیر چاپگر (تصحیح اشتباهات چاپی) | 780,000 |
| 14 | علامت CD و IR (برچسب های کشور مبدأ) | 240,000 |
| 15 | تغییر نام کارنه دو پاساژ | 2,100,000 |
| 16 | تمدید کارنه دو پاساژ | 4,500,000 |
| 17 | گواهی حضور (مثلاً برای تأیید حضور در کانون) | 1,050,000 |
| 18 | صدور قبض المثنی | 1,050,000 |
| 19 | تغییر تریلر (انتقال پلاک برای تریلر) | 3,840,000 |
| 20 | برچسب رهگیری | 2,640,000 |
| 21 | ضرب مجدد پلاک ترانزیت (در صورت آسیب یا گم شدن) | 9,120,000 |
| 22 | ودیعه شرکت های حمل و نقل و مسافربری بدون کارنه | 20,000,000 |
| 23 | ودیعه شرکت های حمل و نقل و مسافربری با کارنه | 30,000,000 |
| 24 | بیمه کارنه دو پاساژ (ودیعه ای که برای کارنه پرداخت می شود) | ۳۰ فرانک سوئیس |
| 25 | ودیعه شرکت های خصوصی | 30,000,000 |
| 26 | تمدید کارنه های صادر شده توسط کلوپ ها | 2,400,000 |
| 27 | تأیید سوابق مدارک بین الملل | 1,000,000 |
| 28 | پیگیری مشکلات موردی اعضا در پهنه جغرافیایی | 1,000,000 |
- هزینه های جانبی:
- بیمه کارت سبز: هزینه این بیمه بسته به شرکت بیمه، مدت سفر و کشور مقصد متفاوته و باید جداگانه از یک شرکت بیمه معتبر تهیه بشه.
- عوارض خروج از کشور: این هزینه برای هر نفر (نه خودرو) موقع خروج از کشور باید پرداخت بشه.
- هزینه های احتمالی در گمرک: گاهی ممکنه هزینه های جزئی دیگه ای هم در گمرک برای مراحل اداری پیش بیاد.
- محاسبه میانگین کل هزینه: با احتساب این هزینه ها، میانگین کل هزینه کاپوتاژ 1404 برای یه سفر خارجی می تونه بین 4.5 تا 6.5 میلیون تومان باشه. البته این مبلغ بستگی به این داره که گواهینامه یک ساله بخواید یا سه ساله، کارنه دوپاساژ بخواید یا نه، و تعداد برگه های کارنه چقدر باشه. اگه بخواید پلاک ماشینتون رو تمدید کنید، دیگه نیازی به پرداخت مجدد هزینه پلاک و برچسب IR ندارید.
یادتون باشه که این هزینه ها ممکنه تغییر کنن، پس قبل از اقدام حتماً از آخرین تعرفه ها باخبر بشید تا غافلگیر نشید! تماس با کانون جهانگردی بهترین راه برای کسب اطلاعات به روز هست.
قوانین مهم و نکته های کلیدی برای سفر با پلاک بین المللی
گرفتن مدارک فقط نیمی از راهه. یه سری قوانین و نکته های مهم هست که باید قبل، حین و بعد از سفر با پلاک بین المللی و کاپوتاژ ازشون اطلاع داشته باشید تا سفرتون به بهترین شکل ممکن پیش بره و هیچ دردسری براتون پیش نیاد.
مالک و راننده خودرو: داستان چیست؟
- آیا مالک خودرو و راننده باید یک نفر باشند؟ در حالت ایده آل، بهتره که راننده اصلی و مالک خودرو یک نفر باشن و برگه کاپوتاژ هم به اسم خودش صادر شده باشه. اینطوری هیچ سوالی پیش نمیاد. اما اگه قراره راننده و مالک یکی نباشن (مثلاً شما ماشین پدرتون رو می خواید ببرید سفر)، حتماً باید قبل از مراجعه به گمرک و کانون، یه وکالت نامه محضری رسمی از طرف مالک به راننده داده بشه. تو این وکالت نامه باید به وضوح قید بشه که راننده اجازه خروج خودرو از کشور رو داره.
- امکان انتقال پلاک ترانزیت خودرو در صورت فروش: اگه ماشینتون رو فروختید و پلاک ترانزیت داشتید، می تونید بعد از انتقال قطعی ماشین به مالک جدید (با توافق طرفین)، پلاک ترانزیت رو هم به اون منتقل کنید. این موضوع نشون میده که پلاک بین المللی به خود خودرو وابسته است، نه فقط به مالک اولیه.
پس از برگشت به ایران: پایان ماجرا نیست!
- لزوم ابطال کاپوتاژ در گمرک مرزی: همون طور که قبلاً هم گفتیم، به محض برگشت به خاک ایران، باید کاپوتاژ خودروتون رو تو گمرک مرزی باطل کنید. اگه این کار رو انجام ندید، مشمول جریمه های سنگین گمرکی میشید. گمرک باید مطمئن بشه که ماشین شما برگشته و برای همیشه خارج از کشور نمونده.
- نحوه جدا کردن پلاک بین المللی: بعد از باطل کردن کاپوتاژ، پلاک بین المللی رو از روی ماشینتون جدا کنید. یادتون باشه که تردد با این پلاک تو ایران ممنوعه و جرم محسوب میشه.
سفر خارجی و چالش های احتمالی
- چه باید کرد اگر خودرو در خارج از کشور دچار سانحه یا خرابی جدی شود؟ اینجاست که اهمیت بیمه کارت سبز خودش رو نشون می ده. اگه بیمه کارت سبز دارید، با شرکت بیمه تون تماس بگیرید و از پشتیبانی اون ها برای تعمیر یا انتقال خودرو استفاده کنید. شماره تماس اضطراری شرکت بیمه رو همیشه همراه داشته باشید. تو بعضی از کشورها، کانون های اتومبیلرانی محلی می تونن تو این شرایط بهتون کمک کنن.
- نحوه برخورد با جریمه های رانندگی در کشورهای خارجی: اگه تو یه کشور خارجی جریمه شدید، حتماً سعی کنید تو همون کشور جریمه رو پرداخت کنید. عدم پرداخت جریمه ممکنه باعث مشکلاتی برای ورود مجدد شما به اون کشور یا حتی سایر کشورهای عضو کنوانسیون بشه. قوانین راهنمایی و رانندگی هر کشور رو قبل از سفر مطالعه کنید تا با مشکلی مواجه نشید.
- نکات امنیتی: همیشه مدارک مهم مثل گذرنامه، گواهینامه و مدارک خودرو رو تو جای امن و جداگانه نگهداری کنید و حتماً ازشون کپی داشته باشید. یه نسخه دیجیتال از مدارکتون رو هم تو ایمیل یا فضای ابری ذخیره کنید تا اگه خدای نکرده گم شدن، به مشکل نخورید.
محدودیت ها و استثناها
- پلاک مناطق آزاد: اگه ماشین شما پلاک مناطق آزاد مثل ارس یا انزلی رو داره، برای خروج از کشور محدودیت هایی خواهید داشت. مثلاً خودروهای پلاک ارس فقط می تونن از مرزهای ارمنستان و نخجوان عبور کنن. پس اگه همچین ماشینی دارید، حتماً قبلش از این محدودیت ها مطمئن بشید.
- خودروهای قدیمی: همون طور که قبلاً گفتیم، خودروهای خیلی قدیمی (معمولاً بالای 20 یا 30 سال) برای کاپوتاژ نیاز به مجوز خاص از سازمان میراث فرهنگی دارن.
کدام کشورها پلاک بین المللی ایران رو قبول می کنن؟
خبر خوب اینکه ایران عضو کنوانسیون ۱۹۴۹ وین هست، که به واسطه اون، اکثر کشورهای جهان پلاک بین المللی ایران رو به رسمیت می شناسن و به شما اجازه تردد با خودروی شخصی رو می دن. طبق اطلاعات موجود، 98 کشور عضو این کنوانسیون هستن و کاپوتاژ ایران رو می پذیرن.
برای اینکه دید بهتری داشته باشید، یه لیست کلی از کشورهایی که کاپوتاژ ایران رو قبول می کنن، تو جدول زیر آوردیم. البته این لیست ممکنه تغییر کنه، پس حتماً قبل از برنامه ریزی سفر، با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تماس بگیرید تا از آخرین وضعیت مطمئن بشید.
| آسیا | اروپا | آفریقا | آمریکا و اقیانوسیه |
|---|---|---|---|
| آذربایجان، امارات متحده عربی، اندونزی، ایران، بحرین (1و2)، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، سوریه، سریلانکا، سنگاپور، عراق، عربستان سعودی، فیلیپین، قطر، قزاقستان، قرقیزستان، کویت، لبنان، مالزی، مغولستان، یمن، هند، ویتنام | آلبانی، آلمان، اتریش، ارمنستان، اسپانیا، ایتالیا، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، پرتغال، جمهوری چک، دانمارک، روسیه، سوئد، سوئیس، فنلاند، فرانسه، کرواسی، گرجستان، لتونی، لوکزامبورگ، لهستان، مجارستان، نروژ، هلند، یونان | آفریقای جنوبی، الجزایر، آنگولا، بنین، تونس، توگو، جیبوتی، سنگال، سیرالئون، غنا، کامرون، کنگو، کنیا، لیبریا، ماداگاسکار، مراکش، مصر، موریتانی، نامیبیا، نیجر، سودان، تانزانیا، زیمبابوه، آفریقای مرکزی | آروبا، اکوادور، السالوادور، اروگوئه، آنتیگوا (1)، آنگویلا (1)، برزیل، پرو، ترینیداد و توباگو (1)، جزایر کایمان، شیلی، کانادا، کوبا، کلمبیا، مکزیک، نیکاراگوئه (1و2)، نیوزلند، هندوراس، بولیوی، جمهوری دومینیکن، ایالات متحده (برخی ایالت ها)، پاناما، پلی نزی فرانسه، سنت کیتس و نویس، گواتمالا، ونزوئلا، جامائیکا، باربادوس، دومینیکا، پورتوریکو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین ها، جزایر ویرجین بریتانیا |
همون طور که می بینید، یه لیست بلندبالا از کشورها وجود داره که با پلاک بین المللی و کاپوتاژ ماشینتون می تونید بهشون سفر کنید. از کشورهای همسایه مثل ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق گرفته تا کشورهای دورتر تو اروپا، آفریقا و آمریکا. پس اگه رویای یه سفر جاده ای به کشورهای مختلف رو تو سر دارید، با این مدارک کاملاً شدنیه!
قبل از برنامه ریزی سفر، بد نیست یه سر به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بزنید یا باهاشون تماس بگیرید تا از آخرین لیست کشورهای پذیرنده مطمئن بشید، چون قوانین همیشه در حال تغییر هستن.
جمع بندی: با خیال راحت بزن به جاده!
سفر با ماشین شخصی، یه تجربه فوق العاده و فراموش نشدنیه که آزادی عمل بی نظیری رو بهتون می ده. حالا که تا اینجا با هم بودیم، دیگه می دونید که برای تحقق این رویا، باید چند تا مرحله کلیدی رو پشت سر بذارید. از گرفتن کاپوتاژ خودرو از گمرک گرفته تا پلاک بین المللی، گواهینامه رانندگی بین المللی و بیمه کارت سبز از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، هر کدوم نقش مهمی تو آرامش خیال شما تو سفر دارن.
پس، با آگاهی کامل از مدارک لازم، هزینه ها و قوانین، با خیال راحت بزنید به جاده و از هر لحظه سفرتون لذت ببرید. یادتون باشه که آماده سازی های قبل از سفر، مثل یه سرمایه گذاریه که امنیت و راحتی شما رو تو طول راه تضمین می کنه.
امیدواریم این راهنمای جامع، به دردتون خورده باشه و کمکتون کنه تا یه سفر جاده ای بی دغدغه و پر از خاطرات شیرین رو تجربه کنید. اگه سوالی دارید یا تجربه جالبی از سفر با پلاک بین المللی دارید، حتماً تو بخش نظرات با ما و بقیه دوستان به اشتراک بذارید. منتظر خوندن نظرات و تجربیات شما هستیم!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه پلاک بین المللی بگیریم؟ | راهنمای کامل مراحل و مدارک" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه پلاک بین المللی بگیریم؟ | راهنمای کامل مراحل و مدارک"، کلیک کنید.



