هورمون سمپاتیک چیست/ حفظ بقایای بدن در برابر خطرات مختلف

در جیرو بخوانید؛

هورمون سمپاتیک چیست حفظ بقایای بدن در برابر خطرات مختلف

هورمون‌های زیادی در بدن وجود دارند که نقش اساسی را ایفا می‌کنند. هورمون سمپاتیک یکی از آن‌ها است که شاید نام آن چندان آشنا نباشد.

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری جیرو، مهسا روحی؛ هورمون‌های زیادی در بدن وجود دارند که نقش اساسی را ایفا می‌کنند. هورمون سمپاتیک یکی ازآن‌ها است که شاید نام آن چندان آشنا نباشد. هورمون سمپاتیک یک هورمون ترشحی است که سیستم عصبی سمپاتیک آن را ترشح می‌کند. سمپاتیک بیشتر در موارد خطر، استرس و وضعیت نگران کننده ترشح شده و در بدن افزایش می‌یابد. هورمون سمپاتیک شامل هورمون‌هایی مانند اپینفرین (ادرنالین) و نوراپینفرین است که نقش مهمی در افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، افزایش تولید گلوکز و افزایش توانایی بدن در مقابله با استرس دارند.

حفظ بقایای بدن در برابر خطرات

زمانی که فرد استرس دارد و نگران مسئله‌ای است هورمون سمپاتیک در واکنش به استرس‌های فیزیکی و روانی ترشح می‌شود. این افزایش هورمون سمپاتیک منجر به افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و افزایش تولید گلوکز توسط کبد می‌شود. از سوی دیگر هورمون سمپاتیک در واکنش به وضعیت خطرناک نقش مهمی دارد. زمانی که بدن با خطر مواجه می‌شود، هورمون سمپاتیک ترشح می‌شود تا بقایای بدن را در برابر خطرات مختلف حفظ کند.

یافته‌های علمی بیان کننده این است که هورمون سمپاتیک نقش مهمی در تنظیم فعالیت قلب و عروق خونی دارد به طوری که سمپاتیک باعث افزایش ضربان قلب و تنگی عروق خونی شده و افزایش فشار خون را به دنبال دارد.

لازم به ذکر است که این هورمون سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و موجب فعال‌سازی آن می‌شود؛ بنابراین بیداری و تمرکز مغز افزایش می‌یابد. به طور کلی، می‌توان گفت که هورمون سمپاتیک در واکنش به استرس، حفظ بقایای بدن و تنظیم عملکرد قلب، عروق خون، گلوکز خون و سیستم عصبی مرکزی نقش دارد.

تنظیم فعالیت الکتریکی قلب

فعال شدن هورمون سمپاتیک در عملکرد قلب نیز تاثیرات مثبتی دارد. به طوری که هورمون سمپاتیک افزایش قدرت انقباض عضله قلب را به دنبال دارد و این انقباض قوی‌ترعضله قلب، منجر به افزایش خروجی قلب و تحریک سیستم عروق خونی می‌شود. همچنین هورمون سمپاتیک فعالیت الکتریکی قلب را هم تنظیم می‌کند.

محققان بررسی کرده‌اند که فعالیت بیش از حد هورمون سمپاتیک در برخی موارد ممکن است منجر به مشکلات و عوارض جانبی شود. بیش‌فعالی هورمون سمپاتیک می‌تواند افزایش فشار خون را به دنبال داشته باشد که در بلندمدت ممکن است به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود. از سوی دیگر این هورمون می‌تواند موجب اختلال در سیستم عصبی مرکزی و عصب‌های محیطی شود که اضطراب، استرس و اختلالات روانی را همراه دارد.

یکی دیگر از عوارض ترشح بیش از اندازه سمپاتیک کاهش بازدهی بدن، خستگی و ضعف عمومی است. بهتر است که هورمون سمپاتیک تحت کنترل و تعادل مناسب قرار گیرد تا از بروز مشکلات جانبی جلوگیری شود.

عوارض ترشح بیش از حد سمپاتیک در کودکان

لازم به ذکر است که هورمون سمپاتیک در کودکان هم وجود دارد و وظیفه اصلی آن، تنظیم واکنش‌های بدن به استرس و خطرات مختلف است. در کودکان، هورمون سمپاتیک برای افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و تحریک عضلات بدن فعال می‌شود تا بدن بتواند با مواجهه با خطرات مختلف مقابله کند. اگرچه هورمون سمپاتیک در کودکان نیز نقش مهمی دارد، اما در برخی موارد بیش‌فعالی آن ممکن است به عوارض جانبی منجر شود. اضطراب و استرس، اختلالات روانی، افزایش فشار خون و اختلالات خواب از عوارض ترشح بیش از اندازه هورمون سمپاتیک در کودکان است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هورمون سمپاتیک چیست/ حفظ بقایای بدن در برابر خطرات مختلف" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هورمون سمپاتیک چیست/ حفظ بقایای بدن در برابر خطرات مختلف"، کلیک کنید.