ضوابط پارکینگ در حیاط و پارکینگ پشت سر هم

ضوابط پارکینگ در حیاط و پارکینگ پشت سر هم

پارکینگ در حیاط خانه ها و ساختمان ها به دلیل محدودیت های فضا و نیاز به بهره وری بهینه از زمین دارای ضوابط و مقررات مشخصی است. در ادامه به بررسی آنها  می پردازیم.

به نقل از تهران جواز– متخصصین ضوابط شهرسازی شهرداری تهران– ضوابط پارکینگ شهرداری تهران هرساله مورد بازنگری قرار میگیرد. بنابراین برای آگاهی از جدیدترین ضوابط و قوانین ساخت و ساز بهتر است به سایت تهران جواز مراجعه کنید.

ضوابط پارکینگ در حیاط و پارکینگ پشت سر هم

۱. ابعاد و اندازه های استاندارد پارکینگ در حیاط

ابعاد پارکینگ در حیاط باید با توجه به نوع و اندازه خودروها عرض درب ورودی و نوع استفاده از پارکینگ (اختصاصی یا عمومی) تعیین شود. طبق ضوابط عرض ورودی پارکینگ ها حداقل باید ۳ متر باشد و ارتفاع مجاز برای پارکینگ های معمولی حداقل ۲.۴۰ متر است. برای پارکینگ های معلولین ابعاد به ۵ در ۳.۵ متر می رسد و نیاز به فضای بیشتری دارد تا تسهیلات لازم را فراهم کند​.

۲. نحوه محاسبه تعداد پارکینگ ها در حیاط

برای هر واحد مسکونی یا تجاری تعداد مشخصی پارکینگ باید در نظر گرفته شود که به کاربری ساختمان و تعداد واحدهای آن بستگی دارد. به طور کلی برای هر ۱۰۰ متر مربع زیر بنا یک محل پارکینگ نیاز است. همچنین در صورتیکه ساختمان دارای بیش از ۶ واحد باشد باید حداقل به اندازه همان تعداد واحدها پارکینگ تامین شود. اگر امکان تامین پارکینگ در محل وجود نداشته باشد می توان آن را در شعاع ۲۵۰ متری از ساختمان تامین کرد.

۳. ضوابط طراحی و ساخت رمپ پارکینگ در حیاط

رمپ های ورودی پارکینگ باید با شیب مناسب طراحی شوند تا امکان ورود و خروج ایمن خودروها را فراهم کنند. برای طراحی رمپ ها عرض حداقل ۳ متر و شیب راهه باید با توجه به استانداردها (معمولاً ۵ درصد) در نظر گرفته شود. همچنین استفاده از حیاط جهت احداث رمپ پارکینگ نباید به گونه ای باشد که مانع عبور و مرور شود.

۴. ضوابط پارکینگ مشاع و اختصاصی در آپارتمان ها

پارکینگ ها می توانند به صورت اختصاصی یا مشاع باشند. پارکینگ های اختصاصی به واحدهای خاصی از آپارتمان تعلق دارند و استفاده از آنها محدود به مالکان آن واحدها است. در مقابل پارکینگ های مشاع به تمامی ساکنین ساختمان به صورت مشترک تعلق دارند و نحوه استفاده از آنها معمولاً به صورت توافقی تعیین می شود. در آپارتمان هایی با تعداد واحد بالا این نوع پارکینگ ها رایج تر است

۵. ضوابط پارکینگ های هوشمند و مکانیزه

پارکینگ های مکانیزه و هوشمند از فناوری های جدید برای بهره وری بهینه تر از فضا استفاده می کنند. این نوع پارکینگ ها با استفاده از سیستم های الکتریکی و مکانیکی فضای بیشتری را برای پارک خودروها فراهم می کنند و معمولاً در ساختمان های بزرگ و مراکز خرید به کار می روند. پارکینگ های مکانیزه همچنین به کاهش آلودگی و افزایش سرعت ورود و خروج خودروها کمک می کنند.

 

ضوابط پارکینگ در حیاط بسته به نوع ساختمان کاربری آن و شرایط محیطی متفاوت است. این ضوابط به منظور استفاده بهینه از فضا و تضمین ایمنی ساکنین و خودروها تعیین شده اند و رعایت آنها در طراحی و ساخت ساختمان ها الزامی است. برای اطلاعات بیشتر و مطالعه دقیق تر می توانید به منابع ذکر شده مراجعه کنید.

ضوابط پارکینگ پشت سر هم

پارکینگ پشت سر هم که به آن پارکینگ مزاحم نیز گفته می شود نوعی از طراحی پارکینگ است که در آن خودروها به صورت متوالی در یک خط قرار می گیرند و برای خروج یک خودرو باید خودروی دیگر جابه جا شود. این نوع پارکینگ بیشتر در ساختمان هایی با محدودیت فضا یا در مواردی که تعداد خودروهای بیشتری نسبت به ظرفیت استاندارد پارکینگ باید جای گذاری شوند مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به مشکلات احتمالی که ممکن است در این نوع پارکینگ رخ دهد مقررات و ضوابطی برای کنترل و بهبود عملکرد آن تعیین شده است.

۱. شرایط استفاده از پارکینگ پشت سر هم

طبق ضوابط شهرسازی و مقررات ساختمانی پارکینگ های پشت سر هم تنها در شرایط خاص و در برخی کاربری های خاص مانند پارکینگ های مسکونی به ویژه برای واحدهای کوچک تر یا متوسط مجاز هستند. همچنین این نوع پارکینگ باید به گونه ای طراحی شود که کمترین مزاحمت را برای ساکنین ایجاد کند. برای مثال این نوع پارکینگ در پروژه هایی مجاز است که تعداد محدودی از واحدها از این فضا استفاده کنند و مالک یا مستأجر خودروهایی که در این پارکینگ قرار می گیرند آگاهانه با شرایط آن موافقت کرده باشند.

۲. ضوابط طراحی و ابعاد پارکینگ مزاحم

طبق ضوابط رایج عرض فضای پارکینگ پشت سر هم نباید کمتر از ۲.۵ متر باشد و طول مورد نیاز برای دو خودرو باید حداقل ۱۰ متر در نظر گرفته شود. این ابعاد به گونه ای تعیین می شود که خودروها بتوانند به راحتی در فضا جای گیری کنند و امکان جابه جایی برای خروج خودرو فراهم باشد. در این نوع پارکینگ نیاز به هماهنگی میان مالکین خودروها وجود دارد تا در صورت نیاز به جابه جایی این فرآیند با کمترین اختلال انجام شود​.

۳. محدودیت های پارکینگ پشت سر هم

با وجود اینکه پارکینگ های پشت سر هم به عنوان راهکاری برای صرفه جویی در فضا استفاده می شوند اما مشکلاتی نیز با خود به همراه دارند. از جمله مهم ترین چالش ها ایجاد مزاحمت برای خودروهای دیگر و نیاز مداوم به جابه جا کردن خودروها است. به همین دلیل معمولاً استفاده از این نوع پارکینگ برای ساختمان هایی که ساکنین دائماً از خودروهای خود استفاده می کنند یا تعداد واحدها زیاد است توصیه نمی شود. همچنین در این نوع پارکینگ ها بهتر است که خودروهایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند در محل های داخلی تر پارک شوند تا میزان جابه جایی کاهش یابد​.

پارکینگ های پشت سر هم می توانند راه حل مناسبی برای ساختمان هایی با محدودیت فضایی باشند اما استفاده از آنها مستلزم رعایت ضوابط دقیق و همچنین توافق و همکاری میان ساکنین است. رعایت ابعاد استاندارد و پیش بینی مسائل مربوط به جابه جایی خودروها از جمله مواردی است که باید در طراحی و استفاده از این نوع پارکینگ ها مورد توجه قرار گیرد تا از ایجاد مشکلات و نارضایتی ساکنین جلوگیری شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ضوابط پارکینگ در حیاط و پارکینگ پشت سر هم" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ضوابط پارکینگ در حیاط و پارکینگ پشت سر هم"، کلیک کنید.