خودداری شاخ های مجازی از پرداخت مالیات ناچیز!

خودداری شاخ های مجازی از پرداخت مالیات ناچیز!

جمعیت نیم میلیونی اینفلوینسرها و بلاگرها که فقط 131 نفر از آنها درآمدشان به بیش از 2300 میلیارد تومان می رسد موظف به پرداخت فقط 17 میلیارد تومان مالیات شده اند که از پرداخت این مبلغ ناچیز هم شانه خالی کردند.

به گزارش جیرو، بیش از 500 هزار بلاگر و اینفلوینسر در فضای مجازی فعالیت دارند که 551 نفر شناسایی شده و درآمد فقط 131 نفر از آنها در سال 1400 بیش از 2300 میلیارد تومان بوده است. با این حال تنها 17 میلیارد تومان برای همه این افراد و به طور متوسط 130 میلیون تومان برای هر نفر مالیات تعیین شد که عمده آنها از پرداخت این رقم نیز امتناع کردند و 23 نفر آن را پذیرفتند.

شاخ های مجازی که از بستر فضای مجازی درآمدهای هنگفت به جیب می زنند دلشان نمی خواهد مالیات بدهند. این خودداری از اجرای قانون که در بین برخی ورزشکاران نیز دیده می شود در حالی صورت می گیرد که کارگران و کارمندان به طور ماهیانه مالیات خود را پرداخت می کنند. بهانه برخی قهرمانان ورزشی که بسیاری از آنها هم اکنون به بلاگر تبدیل شده اند و از محل فعالیت های تبلیغی، درآمدهای هنگفت به جیب می زنند این است که ما یک روزی برای کشور افتخار کسب کرده ایم و حالا دیگر نباید مالیات بدهیم.

اما سوال این است که آیا ورزشکاران سایر کشورها از پرداخت مالیات فعالیت های تبلیغی خود معاف هستند؟ پاسخ روشن است: خیر. دیوید بکام، مسی، پال جرج،  رونالدو، امباپه و همه ورزشکارانی که از طریق تبلیغات کسب درآمد می کنند موظف به دریافت مالیات هستند؛ تا جایی که 12 سال قبل دیوید بکهام به  اتهام فرار مالیاتی از دریافت نشان شوالیه محروم شد.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1399 دولت را مکلف کرد تا مالیات کاربران رسانه های کاربرمحور که دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده هستند و از محل تبلیغات درآمد کسب می کنند محاسبه و اجرا کند؛ قانونی که هنوز آن طور که باید و شاید شکل اجرایی به خود نگرفته است.

یکی از بهانه های بلاگرها و اینفلوینسرها در عدم پرداخت مالیات، فیلتر شدن برخی اپلیکیشن ها است. موضوعی که شهربانو منصوریان ـ قهرمان ووشو نیز در روزهای اخیر به آن اشاره کرد. در حالی که درآمد عمده این افراد از طریق همین بسترها و در داخل کشور انجام می شود. لذا این مساله نیز نمی تواند توجیهی برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات باشد.

طبق لایحه بودجه  1403 از کل منابع 2462 هزار میلیارد تومانی، سهم مالیات 1122 هزار میلیارد تومان معادل 45 درصد از کل بودجه تعیین شده است. این رقم  در مقایسه با سال گذشته 9 درصد افزایش یافته و در مقابل سهم نفت 11 درصد کاهش پیدا کرده است. با اجرایی شدن سامانه مودیان از دی ماه امسال، بسیاری از کسب و کارها موظف به ثبت خرید و فروش خود در سامانه شدند که مالیات آنها به صورت دقیق محاسبه شود. اما مشخص نیست چرا بلاگرها از پرداخت مالیات دلخور هستند.

پایان خبر جیرو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خودداری شاخ های مجازی از پرداخت مالیات ناچیز!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خودداری شاخ های مجازی از پرداخت مالیات ناچیز!"، کلیک کنید.